Hopp til innhold

Barn vet om hjelpen virker, hvorfor spør vi dem ikke?

13.08.2025 kl. 10:00 - 11:00

Eyde-Gården (Peder Thomassons gate 4)

Norge bruker milliarder på kommunale og statlige hjelpetjenester til barn. Likevel vet vi lite om den hjelpen som barn får, faktisk gjør at de får det bedre. Det gjelder for psykisk helsetjenester, lavterskeltjenester, rusbehandling og barnevern. Barn kan motta hjelp i årevis, uten at verken tjenestene eller samfunnet vet om det er nyttig for barnet. Store ressurser brukes dermed, uten at det er klart hva som kommer ut av det.

Hvordan kan vi måle effekt i kommunale og statlige hjelpetjenester for barn? Evidensbaserte tjenester er et uklart begrep som ikke er noen garanti for effekt. Som regel betyr det at “det finnes noe evidens”. Hvor god dokumentasjonen er, hvor den er fra eller hvor sterk effekten er, er ofte uklart. Tilbakemeldinger fra barn er sjelden del av måling av evidens.

Vi må alltid spørre de barna det gjelder, om “hjelpen” hjelper. Hva bør vi spørre dem om? Hvordan organisere slik informasjonsinnhenting? Hvordan kan vi vurdere svarene? Hvordan kan svarene fra barn vektlegges? Og hva sier FN`s barnekonvensjon om statenes ansvar til å sikre effekt og riktig pengebruk?

Til dialogen inviteres ungdommer med erfaring fra ulike hjelpesystemer, fagfolk, tilsynsmyndigheter, akademikere og politikere.
Kontaktperson
Marit Sanner (Fagsjef)
Telefon
4791196561
E-post
Marit@forandringsfabrikken.no
Arrangør(er):
Forandringsfabrikken Kunnskapssenter

Medvirkende:

  • Ingvild W. Thorsvik
    Stortingsrepresentant, Venstre i Justiskomiteen
  • Mona Nilsen
    Stortingsrepresentant, Arbeiderpartiet, Familie- og kulturkomiteen
  • Vanessa Marin Gundersen
    Tidligere proff i Forandringsfabrikken
  • Kari Evensen
    Direktør oppvekstavdelingen, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark
  • Erik Stene
    Utvalgsleder ekspertutvalg om vurdering av dagens organisering og styring av statlig barnevern
  • Arild Bjørndal
    Professor i samfunnsmedisin UiO
Type arrangement:
Samtale
Tema:
Forskning, Oppvekst