Hopp til innhold

Barnehagemangfold: En samtale om små og store barnehager

14.08.2025 kl. 14:00 - 14:50

UiA-teltet (Langbryggen 13)

Vi inviterer til en samtale hvor vi adresserer størrelse og organisering knyttet til barnehagestruktur.
Vi ser en utvikling der barnehagesektoren gir mindre rom for et mangfold av barnehager, der offentlige og private eiere styrer mot større og mer effektive barnehager og mer ensretting i organisering og størrelse. Er dette en ønsket utvikling? Hvordan klarer vi å ivareta et mangfold også i fremtidens barnehagesektor?

Dette blir et tredelt arrangement:

1. "Hva er det som er galt med gardiner?" Kort presentasjon av pågående forskning knyttet til barnehagebygg i forandring v/Renate Severinsen, UiA

2. Renate Severinsen tar presentasjonen med inn i en refleksjons-samtale med to styrere fra henholdsvis stor og liten barnehage: Maria Korsvik, Læringsverkstedet Solkollen Hånes og Judith Eikenaar, Babuschka barnehage

3. Arrangementet avsluttes med en panelsamtale ledet av Lisbeth L. Skreland (UiA)
Deltagere: Gudrun Svensson (kommunalsjef barnehage Kristiansand), Maria Odberg (tjenesteleder barnehage Grimstad), Haagen Poppe (Høyre), Ida Hirst (Ap), Hildegunn M.T. Seip (MDG)
Kontaktperson
Karin Lilletun Langeland (Studieleder barnehagelærerutdanning)
Telefon
+4790894292
E-post
karin.l.langeland@uia.no
Arrangør(er):
UNIVERSITETET I AGDER, Kristiansand kommune og Grimstad kommune

Ordstyrer:

  • Lisbeth Ljosdal Skreland Universitetet i Agder
    Førsteamanuensis

Medvirkende:

  • Renate Severinsen Universitetet i Agder
    Universitetslektor
  • Gudrun Svensson Kristiansand kommune
    Kommunalsjef barnehage
  • Haagen Poppe Høyre
    1. Stortingskandidat Aust Agder
  • Ida Hirst AP
    2. Stortingskandidat Agder
  • Judith Eikenaar Evje kommune
    Babuscha barnehage
  • Maria Korsvik Læringsverkstedet
    Solkollen Hånes barnehage
  • Maria Odberg Grimstad kommune
    Tjenesteleder barnehage
  • Hildegunn M.T. Seip MDG
    1. Stortingskandidat Agder
Type arrangement:
Samtale
Tema:
Oppvekst, Utdanning