Bruk av forskning i skolen – trenger vi det?
14.08.2025 kl. 10:30 - 12:00
Grand Hotel Arendal (Vestre gate 11)
Det er det økende forventninger fra lærere, ledere, forskere, politikere og foreldre til at skoler forholder seg aktivt til ny forskning. Skoleledere og lærere skal være forskningsorienterte og kunnskapsrike, de skal kunne finne aktuell forskning som holder god kvalitet og er relevant, de skal forstå og kritisk vurdere bruken av forskning og de skal ha gode systemer og strukturer for å kunne implementere eller utvikle praksiser som forholder seg til ny kunnskap om barn og unge, deres læring og utvikling, om faglig innhold og om skoleutvikling. En slik utvikling blir muliggjort blant annet av lærerutdanninger på masternivå, økt omfang av etter- og videreutdanning og kontakt med forskningsmiljøer, og en enorm vekst i antall publikasjoner med kunnskap som er relevant for skolens arbeid, for å nevne noe.
På den andre siden blir den erfaringsbaserte kunnskapen framhevet, og mange mener forskningsorienteringen har gått for langt. Det kan være vanskelig å finne frem til ny kunnskap, og det er vanskelig å lese og forstå forskning. Skoler kan oppleve for mye press utenfra slik at rektorer opplever at de må skjerme ansatte for alle de mange forskjellige tilbudene om forskningsdeltakelse.
Hva gjør skoler med de komplekse utfordringene de står overfor – og når de trenger ny kunnskap? Hvordan er det mulig å finne tid og rom for oppdatering innenfor arbeidstiden? Finner skoler fram til kunnskap de trenger og kan stole på – og hva slags forskning trenger skolene? Hva må forskere gjøre for at forskningen deres Joachim Hirsch skal være relevant?
På den andre siden blir den erfaringsbaserte kunnskapen framhevet, og mange mener forskningsorienteringen har gått for langt. Det kan være vanskelig å finne frem til ny kunnskap, og det er vanskelig å lese og forstå forskning. Skoler kan oppleve for mye press utenfra slik at rektorer opplever at de må skjerme ansatte for alle de mange forskjellige tilbudene om forskningsdeltakelse.
Hva gjør skoler med de komplekse utfordringene de står overfor – og når de trenger ny kunnskap? Hvordan er det mulig å finne tid og rom for oppdatering innenfor arbeidstiden? Finner skoler fram til kunnskap de trenger og kan stole på – og hva slags forskning trenger skolene? Hva må forskere gjøre for at forskningen deres Joachim Hirsch skal være relevant?
- Kontaktperson
- Idar Ree (Kontorsjef)
- Telefon
- +4797488612
- Arrangør(er):
- Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger og Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet
Medvirkende:
-
Elaine Munthe
Kunnskapssenter for utdanning, UiS
Professor -
Gørill Warvik Vedeler
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet
Studieleder -
Sølvi Mausethagen
Senter for profesjonsforskning, OsloMet
Professor -
Camilla Gramstad Hagevold
Stavanger kommune og Kunnskapssenter for utdanning
off.stipendiat -
Geir Røsvoll
Utdanningsforbundet
leder -
Helle Christin Nyhuus
Lektorlaget
leder -
Joachim Hirsch
Hauketo skole (Oslo kommune)
rektor -
Vigdis Vatne
Klepp kommune (Rogaland)
skolesjef -
Oddny Judith Solheim
Kunnskapssenter for utdanning
Senterleder
- Type arrangement:
- Debatt