Digital beredskap – er det vi har rigget for fredstid i ferd med å bli en risiko i krisetid?
13.08.2025 kl. 09:00 - 09:45
Grandgården (Langbryggen 19)
I en ny sikkerhetspolitisk virkelighet står Forsvaret midt i en av Norges største digitale transformasjoner noensinne. Samtidig styres utvikling fortsatt etter prosjektlogikk laget for tunnelbygging – ikke for digitale utviklingsløp med høy risiko, høyt tempo og kontinuerlig læring.
Har vi strukturer, kultur og styringsregimer som gjør det mulig å lykkes? Evner kontrollsystemene å følge etter når risikoen endrer karakter?
Riksrevisjonens ferske rapport om Totalforsvaret slår fast at helt sentrale forutsetninger fortsatt mangler – på tross av årevis med politiske ambisjoner. Samhandling mellom sivil og militær sektor uteblir, tempoet svikter, og digital fornyelse står stille i møtet med lineære styringskrav og utdatert planverk. Er det vi har rigget for fredstid i ferd med å bli en risiko i krisetid?
Hva skjer når byråkratiet hemmer operativ evne og teknologisk tempo? Er det mulig å samhandle i en struktur preget av sektorsiloer og utydelig ansvar? Og hvordan sikrer vi at offentlig sektor faktisk klarer å levere på kritiske samfunnsoppdrag – når det virkelig gjelder?
I denne sesjonen diskuterer vi hvorfor mange store offentlige prosjekter havarerer, hvorfor systemene ikke henger med – og hva som faktisk må til for å sikre digital handlekraft.
• Kontroll – for hvem? Handler risikostyring i 2025 om å unngå feil – eller å unngå å feile samfunnsoppdraget? Er vi mer redde for Riksrevisjonen enn for Russland?
• Prosjektmodeller i møte med digital krigføring. Hvorfor brukes samme styringslogikk for datasenter og ERP som for vei og vann? Hva skal til for å utvikle moderne, fleksible styringsregimer for digital infrastruktur og beredskap?
• Fra storting til styring – hvorfor går det så sakte? Hvorfor lykkes private aktører oftere? Hva hindrer offentlig sektor – og hva kan vi lære?
• Tid som valuta. Når avgjørelser må tas på timer og dager, ikke måneder og år – hvordan bygger vi institusjonell «responsevne» og smidighet, i stedet for rigide planløp?
Har vi strukturer, kultur og styringsregimer som gjør det mulig å lykkes? Evner kontrollsystemene å følge etter når risikoen endrer karakter?
Riksrevisjonens ferske rapport om Totalforsvaret slår fast at helt sentrale forutsetninger fortsatt mangler – på tross av årevis med politiske ambisjoner. Samhandling mellom sivil og militær sektor uteblir, tempoet svikter, og digital fornyelse står stille i møtet med lineære styringskrav og utdatert planverk. Er det vi har rigget for fredstid i ferd med å bli en risiko i krisetid?
Hva skjer når byråkratiet hemmer operativ evne og teknologisk tempo? Er det mulig å samhandle i en struktur preget av sektorsiloer og utydelig ansvar? Og hvordan sikrer vi at offentlig sektor faktisk klarer å levere på kritiske samfunnsoppdrag – når det virkelig gjelder?
I denne sesjonen diskuterer vi hvorfor mange store offentlige prosjekter havarerer, hvorfor systemene ikke henger med – og hva som faktisk må til for å sikre digital handlekraft.
• Kontroll – for hvem? Handler risikostyring i 2025 om å unngå feil – eller å unngå å feile samfunnsoppdraget? Er vi mer redde for Riksrevisjonen enn for Russland?
• Prosjektmodeller i møte med digital krigføring. Hvorfor brukes samme styringslogikk for datasenter og ERP som for vei og vann? Hva skal til for å utvikle moderne, fleksible styringsregimer for digital infrastruktur og beredskap?
• Fra storting til styring – hvorfor går det så sakte? Hvorfor lykkes private aktører oftere? Hva hindrer offentlig sektor – og hva kan vi lære?
• Tid som valuta. Når avgjørelser må tas på timer og dager, ikke måneder og år – hvordan bygger vi institusjonell «responsevne» og smidighet, i stedet for rigide planløp?
- Kontaktperson
- Henning Brikt Andersen (Kommunikasjonssjef)
- Telefon
- 48095141
- Arrangør(er):
- Digital Norway og Forsvaret
Ordstyrer:
-
Liv Dingsør
Digital Norway
Daglig leder
Medvirkende:
-
Bjørn-Tore Markussen
Forsvaret
Direktør teknologi og IKT -
Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
Riksrevisjonen
Riksrevisor
- Type arrangement:
- Debatt