Friluftslæring - en vei til en mer praktisk og helsefremmende skole?
14.08.2025 kl. 12:00 - 12:45
UiA-teltet (Langbryggen 13)
Det har strømmet på med henvisninger til spesialisthelsetjenesten de siste årene. Årsaken er at flere barn strever med bakgrunn i nevrodivergens, i form av ADHD, autisme, Tourettes og lærevansker. Henvisningstrykket gir grunn til bekymring, ettersom slike vansker kan redusere læringsgleden og livskvaliteten til barn og unge. I Vill Vekst prosjektet spør vi oss: Kan svaret på elevers utfordringer ligge et annet sted enn innenfor skolens vegger, og kan naturen hjelpe oss på rett vei?
"Vill Vekst" er et forsknings- og utviklingsprosjekt i Agder hvor det utvikles natur- og erfaringsbaserte tiltak innen helsetjenester, skole og fritidsarenaer for å fremme psykisk helse, mestring og inkludering for barn og unge i deres nærmiljø. Initiativet til prosjektet oppstod etter den markante økningen i henvisninger til Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus. Med støtte fra Universitetet i Agder og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør ble det femårige prosjektet igangsatt i 2023, samtidig med lanseringen av Stortingsmeldingen "En mer praktisk skole" hvor en mer aktiv og variert skolehverdag skal gi bedre læring, motivasjon og trivsel.
For, er skolen blitt for stillesittende og ensidig? Er det ikke lenger rom for naturlig mangfold og ulike veier til læring? Teknologi og skjermbruk har dessuten i stor grad tatt over barndommen og ungdomstida, noe som gir reduksjon av lek, sosialt samvær og tid i naturen.
Vill Vekst har et ekstra fokus på barn og unge som strever med nevrodivergens og tilpasningsvansker. Forskerteamet med kompetanse innen nevropsykologi, pedagogikk, helsevitenskap og idrettsvitenskap har sammen med pilotskolene Torridal skole i Kristiansand, Stinta skole i Arendal og Iveland skole i Iveland utviklet to varianter av "friluftslæring", hvor undervisningen foregår i naturen én dag i uka som et forebyggende tiltak. Til høsten deltar i alt 18 skoler fordelt på ti Agderkommuner i det vi går over i prosjektets hovedfase.
"Vill Vekst" er et forsknings- og utviklingsprosjekt i Agder hvor det utvikles natur- og erfaringsbaserte tiltak innen helsetjenester, skole og fritidsarenaer for å fremme psykisk helse, mestring og inkludering for barn og unge i deres nærmiljø. Initiativet til prosjektet oppstod etter den markante økningen i henvisninger til Avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) ved Sørlandet sykehus. Med støtte fra Universitetet i Agder og Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør ble det femårige prosjektet igangsatt i 2023, samtidig med lanseringen av Stortingsmeldingen "En mer praktisk skole" hvor en mer aktiv og variert skolehverdag skal gi bedre læring, motivasjon og trivsel.
For, er skolen blitt for stillesittende og ensidig? Er det ikke lenger rom for naturlig mangfold og ulike veier til læring? Teknologi og skjermbruk har dessuten i stor grad tatt over barndommen og ungdomstida, noe som gir reduksjon av lek, sosialt samvær og tid i naturen.
Vill Vekst har et ekstra fokus på barn og unge som strever med nevrodivergens og tilpasningsvansker. Forskerteamet med kompetanse innen nevropsykologi, pedagogikk, helsevitenskap og idrettsvitenskap har sammen med pilotskolene Torridal skole i Kristiansand, Stinta skole i Arendal og Iveland skole i Iveland utviklet to varianter av "friluftslæring", hvor undervisningen foregår i naturen én dag i uka som et forebyggende tiltak. Til høsten deltar i alt 18 skoler fordelt på ti Agderkommuner i det vi går over i prosjektets hovedfase.
- Kontaktperson
- Camilla L Major
- Telefon
- +4741187997
- Arrangør(er):
- Universitetet i Agder, Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør og Sørlandet sykehus HF
Ordstyrer:
-
Gunnar Oland Åsen
Avdeling for barn og unges psykiske helse, Sørlandet sykehus
Psykologspesialist
Medvirkende:
-
Elise Waagen (Ap)
Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget
Utdanningspolitisk talsperson -
Vegard Nilsen
Agder fylkeskommune
Rådgiver Samfunn, plan og miljø -
Eskild Stenhaug
Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør
Daglig leder -
Jørn Lauvsland
Torridal skole
Rektor -
Vibeke Palucha
Avdeling for barn og unges psykiske helse, Sørlandet sykehus
Prosjektkoordinator Vill Vekst
- Type arrangement:
- Debatt