Hva skjedde med seksåringen? Skolestart, lek og læring 27 år etter reformen
13.08.2025 kl. 19:30 - 20:30
Torvscenen (Torvet)
I 1997 ble seksåringene flyttet fra barnehagen til skolen. Reformen skulle gi en myk skolestart preget av lek, utforsking og trygg tilvenning. Hvordan har dette fungert i praksis – og hva sier forskningen i dag?
Steinerskolene har beholdt en særpreget førsteklasse med vekt på helhetlig læring, bevegelse, kunst og lek som pedagogisk metode. Hva kan vi lære av dette alternativet?
I denne panelsamtalen møtes forskere fra Steinerhøyskolen og OsloMet og politikere for å for å diskutere hva seksårsreformen har betydd for barn, og hvordan vi best ivaretar seksåringens utvikling, nysgjerrighet og læringsglede.
Steinerskolene har beholdt en særpreget førsteklasse med vekt på helhetlig læring, bevegelse, kunst og lek som pedagogisk metode. Hva kan vi lære av dette alternativet?
I denne panelsamtalen møtes forskere fra Steinerhøyskolen og OsloMet og politikere for å for å diskutere hva seksårsreformen har betydd for barn, og hvordan vi best ivaretar seksåringens utvikling, nysgjerrighet og læringsglede.
- Kontaktperson
- Vemund Sætre Skulberg
- Telefon
- 47845084
- Arrangør(er):
- Steinerskoleforbundet
Ordstyrer:
-
Axel Fjeldavli
Agenda Tankesmien
Medvirkende:
-
Vilde Stabel
Steinerhøyskolen
Forsker og pedagog -
Elisabeth Bjørnestad
OsloMet storbyuniversitetet
Forsker -
Øystein Mathisen
Arbeiderpartiet
- Type arrangement:
- Debatt