Går veien til mer bærekraftig flydrivstoff gjennom karbonfangst og -bruk?
13.08.2025 kl. 12:00 - 13:00
No1 sportsbar (langbryggen 3)
Mens den norske klimadebatten ofte har handlet om karbonfangst og -lagring, ligger det også store, og kanskje mindre kjente muligheter til å skape et sirkulært kretsløp gjennom karbonfangst og -bruk (CCU). Kan CCU kan bli en viktig del av løsningen for å redusere utslippene fra luftfarten, en sektor har vist seg vanskelig å elektrifisere?
Infiniums første kommersielle anlegg for produksjon av e-fuel, er allerede i drift i Texas, USA. Nå står Mo i Rana, Norge, for tur.
I Arendal stiller vi spørsmålene:
• Hvordan kan karbonfangst kombineres med produksjon av bærekraftig flydrivstoff (SAF) for å bidra til å kutte klimagassutslippene i luftfarten?
• Kan karbon fra industrien omdannes til en ressurs - og hvor sirkulært vil dette kretsløpet bli?
• Hvor stort er potensialet for såkalt bærekraftig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel) i norsk luftfarten?
• Hva kreves av teknologi, infrastruktur og samarbeid mellom industrien og myndigheter for å gjøre dette lønnsomt og skalerbart?
• Hvilken rolle kan Norge spille når det kommer til å utvikle og iverksette slike løsninger?
• Hvordan kan flybransjen og aktører som Avinor og NHO Luftfart bidra til å akselerere overgangen til bærekraftig flydrivstoff?
Vi ser på hvordan teknologier som SAF-produksjon kan integreres i eksisterende verdikjeder, hvilke utfordringer og muligheter som finnes, og hva som må til for å skalere opp denne løsningen.
Programmet vil oppdateres med paneldeltakere.
Infiniums første kommersielle anlegg for produksjon av e-fuel, er allerede i drift i Texas, USA. Nå står Mo i Rana, Norge, for tur.
I Arendal stiller vi spørsmålene:
• Hvordan kan karbonfangst kombineres med produksjon av bærekraftig flydrivstoff (SAF) for å bidra til å kutte klimagassutslippene i luftfarten?
• Kan karbon fra industrien omdannes til en ressurs - og hvor sirkulært vil dette kretsløpet bli?
• Hvor stort er potensialet for såkalt bærekraftig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel) i norsk luftfarten?
• Hva kreves av teknologi, infrastruktur og samarbeid mellom industrien og myndigheter for å gjøre dette lønnsomt og skalerbart?
• Hvilken rolle kan Norge spille når det kommer til å utvikle og iverksette slike løsninger?
• Hvordan kan flybransjen og aktører som Avinor og NHO Luftfart bidra til å akselerere overgangen til bærekraftig flydrivstoff?
Vi ser på hvordan teknologier som SAF-produksjon kan integreres i eksisterende verdikjeder, hvilke utfordringer og muligheter som finnes, og hva som må til for å skalere opp denne løsningen.
Programmet vil oppdateres med paneldeltakere.
- Kontaktperson
- Marianne K. Andenæs (Rådgiver)
- Telefon
- 97687638
- Arrangør(er):
- SMA Mineral og Infinium
- Type arrangement:
- Debatt