Hopp til innhold

Har dagens pasienter blitt mer kravstore eller mer bevisste rettighetene sine?

12.08.2025 kl. 11:30 - 12:15

Hjerneteltet (Rådhusgaten 1)

Antall klager til lege og sykehus, til Pasient- og brukerombud, Statsforvalter og antall krav om pasientskadeerstatning til NPE, har økt betydelig de siste årene.
Er det slik at flere og flere klager – og får gjennomslag for klagene sine eller er det slik at flere og flere klager uten grunn? Hvem klager? Hva klager de på? Har det blitt enklere å klage?
Er våre forventninger som pasienter til helsetjenestene realistiske? Hvordan kan vi rigge helsetjenestene i framtiden med stadig knappere ressurser og muligens høyere forventninger til kvaliteten i helsetjenestene?
Helsekompetansen i befolkningen har på noen områder økt og det snakkes både om høy helsekompetanse blant pasientene, samtidig som mange pasienter påvirkes av informasjonen og desinformasjonen som gis på sosiale medier. Hva skjer med helsekompetansen i befolkningen?
Hvordan må disse institusjonene innrettes for å kunne møte flere antall henvendelser og få klagebehandlingstiden ned?
Kontaktperson
Gry Lunde (Generalsekretær)
Telefon
98636891
E-post
gry@adhdnorge.no
Arrangør(er):
ADHD Norge, Norsk Pasientskadeerstatning, Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus og Statsforvalteren i Agder

Ordstyrer:

  • Aslak Bonde Freelancer
    Norsk journalist

Medvirkende:

  • Kristin Cordt-Hansen Norsk Pasientskadeerstatning
    Direktør
  • Heidi Merete Rudi Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus
    Pasient- og brukerombud
  • Aase Aamland Statsforvalteren i Agder
    Fylkeslege
  • Susanne Sørensen Hernes Sørlandet sykehus
    Fagdirektør klinikk psykisk helse
Type arrangement:
Debatt
Tema:
Helse