Hvem skal betale for bruken av veien?
13.08.2025 kl. 12:00 - 12:45
Samferdselsteltet (Rådhusgaten 2)
I dag betaler bilister avgifter for å bruke bil, blant annet veibruksavgift og CO2-avgift. Veibruksavgiften skal dekke samfunnskostnader som kø, slitasje på veier og lokal forurensning.
CO2-avgiften skal dekke utslipp av klimagasser. Veibruksavgiften hentes inn via pumpeprisene på bensin og diesel, så bare biler med forbrenningsmotor betaler denne avgiften. Dette fungerte godt da nesten alle biler brukte flytende drivstoff. Nå kjører omtrent 30 % av bilene på strøm, og tallet øker. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Det betyr at bruk av elbil ikke omfattes av forurenser betaler prinsippet, ved at de ikke dekker kostnadene de påfører samfunnet ved bruk. Samtidig faller avgiftsinntektene til staten kraftig.
På sikt bør vi få et system der all trafikk blir likebehandlet, og bidrar til å dekke de kostnadene bruken påfører samfunnet.
CO2-avgiften skal dekke utslipp av klimagasser. Veibruksavgiften hentes inn via pumpeprisene på bensin og diesel, så bare biler med forbrenningsmotor betaler denne avgiften. Dette fungerte godt da nesten alle biler brukte flytende drivstoff. Nå kjører omtrent 30 % av bilene på strøm, og tallet øker. Elbiler betaler ikke veibruksavgift. Det betyr at bruk av elbil ikke omfattes av forurenser betaler prinsippet, ved at de ikke dekker kostnadene de påfører samfunnet ved bruk. Samtidig faller avgiftsinntektene til staten kraftig.
På sikt bør vi få et system der all trafikk blir likebehandlet, og bidrar til å dekke de kostnadene bruken påfører samfunnet.
- Kontaktperson
- Hanne Tollerud (Fagsjef)
- Telefon
- +4794313206
- Arrangør(er):
- Drivkraft Norge
Ordstyrer:
-
Kristin Bremer Nebben
Drivkraft Norge
administrerende direktør
Medvirkende:
-
Einar Gotaas
Drivkraft Norge
fagsjef -
Geir Arne Serven
NAF
kommunikasjonssjef -
ikke avklart hvem
Fremskrittspartiet
politiker -
Eigil Knudsen
Arbeiderpartiet
finanskomiteen
- Type arrangement:
- Samtale