Hopp til innhold

Hvordan 113-operatører bruker kunstig intelligens i kommunikasjontrening.

13.08.2025 kl. 11:00 - 11:45

Crayon (Bendiksklev 2)

Hva gjør du når den du prater med kjefter eller fortviler – og det haster å få oversikt, gi instruksjoner og roe ned?

113-operatører står i førstelinjen når liv står på spill. Likevel mangler vi en effektiv og skalerbar måte å trene på den viktigste ferdigheten i akuttmedisin: kommunikasjon.

Krisekommunikasjon handler lite om ordene du bruker – det handler om hvordan du håndterer følelsestrykket. Både pasientens, kundens og ditt eget. Gjennom språkteknologi og KI gjør vi det nå mulig å innføre høykvalitets kommunikasjonstrening på en kostnadseffektiv måte. Innsikten her gjelder flere enn helsepersonell og 113. Den er nødvendig for legevakt, barnevern, politi, brann, bankansatte, advokater, kundebehandlere, lærere og oss i næringslivet som har krevende samtaler med kunder eller samarbeidspartnere.

Somsagt AS, i samarbeid med Forskningsrådet, teknologiselskapet Crayon AS og flere, utvikler nå en virtuell treningsplattform ved hjelp av avanserte språkmodeller. Målet er å simulere realistiske, emosjonelt krevende samtaler – og å gjøre opplæringen tilgjengelig og presis.

I denne sesjonen under Arendalsuka får du:

- Innsikt i kommunikasjonsutfordringene i ekte nødsamtaler – og hvordan møte dem.
- Innblikk i de løsninger og problemer vi har møtt på når KI skal simulere ektefølt, menneskelig kaos
- Oversikt over mulighetene teknologi gir for opplæring i kommunikasjon for dine ansatte
Kontaktperson
Bård Fossli Jensen (Barnelege, ph.d.)
Telefon
91100522
E-post
bfj@somsagt.no
Arrangør(er):
Somsagt AS og Crayon AS

Medvirkende:

  • Bård Fossli Jensen Somsagt AS
    Overlege, ph.d.
  • Alexander Vaagan Crayon AS
    Chief data scientist
Type arrangement:
Foredrag
Tema:
Digitalisering, Helse