Hvordan 113-operatører bruker kunstig intelligens i kommunikasjontrening.
13.08.2025 kl. 11:00 - 11:45
Crayon (Bendiksklev 2)
Hva gjør du når den du prater med kjefter eller fortviler – og det haster å få oversikt, gi instruksjoner og roe ned?
113-operatører står i førstelinjen når liv står på spill. Likevel mangler vi en effektiv og skalerbar måte å trene på den viktigste ferdigheten i akuttmedisin: kommunikasjon.
Krisekommunikasjon handler lite om ordene du bruker – det handler om hvordan du håndterer følelsestrykket. Både pasientens, kundens og ditt eget. Gjennom språkteknologi og KI gjør vi det nå mulig å innføre høykvalitets kommunikasjonstrening på en kostnadseffektiv måte. Innsikten her gjelder flere enn helsepersonell og 113. Den er nødvendig for legevakt, barnevern, politi, brann, bankansatte, advokater, kundebehandlere, lærere og oss i næringslivet som har krevende samtaler med kunder eller samarbeidspartnere.
Somsagt AS, i samarbeid med Forskningsrådet, teknologiselskapet Crayon AS og flere, utvikler nå en virtuell treningsplattform ved hjelp av avanserte språkmodeller. Målet er å simulere realistiske, emosjonelt krevende samtaler – og å gjøre opplæringen tilgjengelig og presis.
I denne sesjonen under Arendalsuka får du:
- Innsikt i kommunikasjonsutfordringene i ekte nødsamtaler – og hvordan møte dem.
- Innblikk i de løsninger og problemer vi har møtt på når KI skal simulere ektefølt, menneskelig kaos
- Oversikt over mulighetene teknologi gir for opplæring i kommunikasjon for dine ansatte
113-operatører står i førstelinjen når liv står på spill. Likevel mangler vi en effektiv og skalerbar måte å trene på den viktigste ferdigheten i akuttmedisin: kommunikasjon.
Krisekommunikasjon handler lite om ordene du bruker – det handler om hvordan du håndterer følelsestrykket. Både pasientens, kundens og ditt eget. Gjennom språkteknologi og KI gjør vi det nå mulig å innføre høykvalitets kommunikasjonstrening på en kostnadseffektiv måte. Innsikten her gjelder flere enn helsepersonell og 113. Den er nødvendig for legevakt, barnevern, politi, brann, bankansatte, advokater, kundebehandlere, lærere og oss i næringslivet som har krevende samtaler med kunder eller samarbeidspartnere.
Somsagt AS, i samarbeid med Forskningsrådet, teknologiselskapet Crayon AS og flere, utvikler nå en virtuell treningsplattform ved hjelp av avanserte språkmodeller. Målet er å simulere realistiske, emosjonelt krevende samtaler – og å gjøre opplæringen tilgjengelig og presis.
I denne sesjonen under Arendalsuka får du:
- Innsikt i kommunikasjonsutfordringene i ekte nødsamtaler – og hvordan møte dem.
- Innblikk i de løsninger og problemer vi har møtt på når KI skal simulere ektefølt, menneskelig kaos
- Oversikt over mulighetene teknologi gir for opplæring i kommunikasjon for dine ansatte
- Kontaktperson
- Bård Fossli Jensen (Barnelege, ph.d.)
- Telefon
- 91100522
- Arrangør(er):
- Somsagt AS og Crayon AS
Medvirkende:
-
Bård Fossli Jensen
Somsagt AS
Overlege, ph.d. -
Alexander Vaagan
Crayon AS
Chief data scientist
- Type arrangement:
- Foredrag