Hopp til innhold

Kan gaming bekjempe utenforskap?

11.08.2025 kl. 14:00 - 15:00

Kulturkammeret (Nedre Tyholmsvei 6)

Gaming har blitt en viktig del av ungdomskulturen, og fellesskap basert på dataspill er en sentral del av mange unges liv. Det handler om mer enn underholdning og tidsfordriv. For mange ungdommer erstatter ikke gaming det sosiale livet. Tvert imot. Det er et sted å henge med andre, og å holde seg oppdatert på hva som diskuteres i vennegjengen. Fritidsklubber har i økende grad blitt et sted hvor ungdom kan komme og game med andre. Ikke alle er like begeistret for denne utviklingen. Mange synes barn og unge allerede bruker for mye tid på skjerm. Burde de ikke spille billiard og danse på klubben, som i gamle dager? Det er kanskje en rimelig innvending.
Men hva om gaming på fritidsklubben bygger sterke fellesskap, og er en effektiv måte å bekjempe utenforskap? Vi presenterer ny forskning, og diskuterer hvordan gaming på fritidsklubben kan løse sosiale utfordringer for ungdom.
Kontaktperson
Trond Tveit (Kommunikasjonsrådgiver)
Telefon
+4790180069
E-post
trondtve@oslomet.no
Arrangør(er):
Velferdsforskningsinstituttet NOVA

Medvirkende:

  • Christer Hyggen Velferdsforskningsinstituttet NOVA
    Forsker
  • Jon Rogstad Velferdsforskningsinstituttet NOVA
    Forsker
  • Karolin Moberg Velferdsforskningsinstituttet NOVA
    Forsker
  • Robin Hasani Ungdom og fritid
    Prosjektleder
Type arrangement:
Seminar
Tema:
Idrett/fritid, Oppvekst