Hopp til innhold

Kinesisk teknologi i norsk transport: Risiko eller mulighet?

11.08.2025 kl. 17:30 - 18:15

Ishavsskuta Berntine (Nedre Tyholmsvei)

Kinesiske kjøretøy og teknologikomponenter får en stadig større plass i norsk transportsektor. Er det nå vi heller satser på egen teknologiutvikling?

Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.

Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?
Kontaktperson
Mette Varegg (Prosjektleder)
Telefon
+4740146659
E-post
mette.varegg@usn.no
Arrangør(er):
Teknologitriangelet og Universitetet i Sørøst-Norge (USN)

Ordstyrer:

  • Arild Tjomsland Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
    prosjektleder Teknologitriangelet

Medvirkende:

  • Paal Aamaas Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
    leder av enhet for kommersialisering og innovasjon
  • Jone Blikra Ap
    stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen
Type arrangement:
Debatt
Tema:
Innovasjon, Samfunnssikkerhet og beredskap