Kinesisk teknologi i norsk transport: Risiko eller mulighet?
11.08.2025 kl. 17:30 - 18:15
Ishavsskuta Berntine (Nedre Tyholmsvei)
Kinesiske kjøretøy og teknologikomponenter får en stadig større plass i norsk transportsektor. Er det nå vi heller satser på egen teknologiutvikling?
Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.
Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?
Denne våren har samfunnsrisikoen knyttet til programvaredefinerte kjøretøy vært i søkelyset. Norske kollektivselskap har 790 elektriske busser på vei fra Kina. Samtidig har Frp tatt til orde for et forbud. Andelen av nye elbiler i Norge som har kinesisk opphav, nærmer seg 30 prosent. Nasjonal sikkerhetsmyndighet er bekymret.
Hva gjør vi med denne avhengigheten, som ikke bare gjelder kjøretøy. Hvis vi ikke kan stole på andres teknologi, må vi utvikle vår egen? Hva betyr dette for Norges viktigste produksjonsindustriregion, Kongsberg-Horten-Grenland, Teknologitriangelet?
- Kontaktperson
- Mette Varegg (Prosjektleder)
- Telefon
- +4740146659
- Arrangør(er):
- Teknologitriangelet og Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Ordstyrer:
-
Arild Tjomsland
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
prosjektleder Teknologitriangelet
Medvirkende:
-
Paal Aamaas
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
leder av enhet for kommersialisering og innovasjon -
Jone Blikra
Ap
stortingsrepresentant fra transport- og kommunikasjonskomiteen
- Type arrangement:
- Debatt