Krav til havs: Vi har oppskriften, hvorfor følges den ikke?
13.08.2025 kl. 11:00 - 12:00
MS Brisen (Langbryggen 19)
Vi har et skinnende eksempel på hva offentlige innkjøpskrav kan utrette innen nullutslipp til havs.
Da staten skulle bestille nye ferger på sambandet fra Bodø til Lofoten, satt regjeringen krav til hydrogen som nullutslipp-drivstoff. Det har hatt enorme konsekvenser.
Hydrogenanlegget i Bodø er under bygging. Fergene bygges av norsk verft, etter tegninger av norske skipsdesignere. Mye ny kunnskap og nye arbeidsplasser skapes, samtidig som de nye Lofoten-fergene blir utslippsfrie.
Konkret grønn omstilling er altså i gang som en følge av krav, som ble satt av Ernas Solbergs regjering, i en offentlig anskaffelse av fergetjenester fra Bodø til Lofoten.
Men etter dette anbudet, ble det stopp. Hvorfor har ikke dagens regjering fulgt Ernas Solbergs eksempel? Hvilke offentlige anbud til havs kan være aktuelle for nullutslipp?
Da staten skulle bestille nye ferger på sambandet fra Bodø til Lofoten, satt regjeringen krav til hydrogen som nullutslipp-drivstoff. Det har hatt enorme konsekvenser.
Hydrogenanlegget i Bodø er under bygging. Fergene bygges av norsk verft, etter tegninger av norske skipsdesignere. Mye ny kunnskap og nye arbeidsplasser skapes, samtidig som de nye Lofoten-fergene blir utslippsfrie.
Konkret grønn omstilling er altså i gang som en følge av krav, som ble satt av Ernas Solbergs regjering, i en offentlig anskaffelse av fergetjenester fra Bodø til Lofoten.
Men etter dette anbudet, ble det stopp. Hvorfor har ikke dagens regjering fulgt Ernas Solbergs eksempel? Hvilke offentlige anbud til havs kan være aktuelle for nullutslipp?
- Kontaktperson
- Guro Fasting (Leder forretningsutvikling)
- Telefon
- 93463360
- Arrangør(er):
- GreenH
- Type arrangement:
- Debatt