Oslo–Gøteborg på skinner: Veien til Europa
13.08.2025 kl. 12:00 - 14:30
Thon Hotel Arendal (Friergangen 1)
Hvordan kan jernbanen fra Oslo til Göteborg, og videre til Europa, bli en grønn og sikker korridor for gods- og persontrafikk?
EU og de nordiske landene har satt seg ambisiøse klimamål – men skal vi nå dem, må vi få mer gods over på bane. Oslo–Gøteborg er en av Skandinavias viktigste transportkorridorer og kunne vært en grønn transportmåten fra Oslo og ned til Europa. Men i dag fraktes 97 % av godset på vei og godstog bruker dobbelt så lang tid som lastebiler. Det haster med å få på plass moderne og effektiv jernbaneinfrastruktur – særlig på norsk side.
I oktober 2023 leverte Jernbanedirektoratet og den svenske motpart Trafikverket en felles mulighetsstudie som viser hvordan "Godskonseptet" – med raskere og lengre godstog og hyppigere regiontog – gir høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet, store klimaeffekter og økt eksportkapasitet. Kostnadene er beskjedne sammenliknet med nytteverdien. Nå trengs én ting: Finansiering til godskonseptet.
Åpningen av Fehmarnbelt-tunnelen mellom Danmark og Tyskland i 2029 vil knytte Skandinavia tettere til det europeiske jernbanenettet og skape kraftig vekst i transportvolumene. Skal Norge kobles på denne utviklingen, må Oslo–Gøteborg-forbindelsen oppgraderes nå. Dette er ikke bare viktig for bedre godstransport, men for at Norge skal kunne bli en del av den regionale utviklingen i Sør- Skandinavia og Nord- Tyskland etter åpningen av den faste forbindelsen mellom Danmark og Tyskland.
EU og de nordiske landene har satt seg ambisiøse klimamål – men skal vi nå dem, må vi få mer gods over på bane. Oslo–Gøteborg er en av Skandinavias viktigste transportkorridorer og kunne vært en grønn transportmåten fra Oslo og ned til Europa. Men i dag fraktes 97 % av godset på vei og godstog bruker dobbelt så lang tid som lastebiler. Det haster med å få på plass moderne og effektiv jernbaneinfrastruktur – særlig på norsk side.
I oktober 2023 leverte Jernbanedirektoratet og den svenske motpart Trafikverket en felles mulighetsstudie som viser hvordan "Godskonseptet" – med raskere og lengre godstog og hyppigere regiontog – gir høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet, store klimaeffekter og økt eksportkapasitet. Kostnadene er beskjedne sammenliknet med nytteverdien. Nå trengs én ting: Finansiering til godskonseptet.
Åpningen av Fehmarnbelt-tunnelen mellom Danmark og Tyskland i 2029 vil knytte Skandinavia tettere til det europeiske jernbanenettet og skape kraftig vekst i transportvolumene. Skal Norge kobles på denne utviklingen, må Oslo–Gøteborg-forbindelsen oppgraderes nå. Dette er ikke bare viktig for bedre godstransport, men for at Norge skal kunne bli en del av den regionale utviklingen i Sør- Skandinavia og Nord- Tyskland etter åpningen av den faste forbindelsen mellom Danmark og Tyskland.
- Kontaktperson
- Johanna Fredrich (Infrastructure Consultant)
- Telefon
- +45 21795298
- Arrangør(er):
- STRING Megaregion og Akershus fylkeskommune
Medvirkende:
-
Anette Solli
Akershus fylkeskommunene
Fylkesrådsleder -
Karin Pleijel
Göteborgs Stad
Kommunalråd -
Thomas Becker
STRING
Managing Director -
Goran Andreassen
Bring Intermodal
Administrerende direktør -
Ole Hagen
NHO Logistikk og Transport
Næringspolitisk Direktør -
Robin Olsen
CargoNet
Administrerende Direktør -
Lars Haltbrekken
Sosialistisk Venstreparti (SV)
Stortingsrepresentan -
TBC
Jernbanedirektoratet
TBC
- Type arrangement:
- Debatt