Skjerm i skolen: Kan digitalisering bidra til inkludering
13.08.2025 kl. 14:30 - 15:30
Frivillighetsteltet (Jaktekaia)
Mange mener at digitaliseringen av skolen har gått for langt, og vil trekke i bremsen. Men skjermen, eller mer presist de digitale verktøyene, har vært viktige for inkludering av elever med særskilte behov. Skjerm kan være tiktok, spill og forstyrrelser, men den er også opplesning av tekst, stavestøtte og godt pedagogisk planlagte digitale undervisningsopplegg.
Skjermbrukutvalget sa at digitale verktøy representerer et mulighetsrom for tilpasset opplæring, men at dette mulighetsrommet ikke alltid blir benyttet godt nok.
Hvordan kan vi sørge for at skolene benytter dette mulighetsrommet bedre – sånn at alle elever kan bli inkludert? Hvilken betydning spiller lærerens kompetanse inn og hvilke andre skolepolitiske tiltak har reell effekt for elevene som trenger det?
Dysleksi Norge legger frem sin rapport «Kompetansestatus» og inviterer til panelsamtale om hvordan digitalisering kan bidra til inkludering.
Skjermbrukutvalget sa at digitale verktøy representerer et mulighetsrom for tilpasset opplæring, men at dette mulighetsrommet ikke alltid blir benyttet godt nok.
Hvordan kan vi sørge for at skolene benytter dette mulighetsrommet bedre – sånn at alle elever kan bli inkludert? Hvilken betydning spiller lærerens kompetanse inn og hvilke andre skolepolitiske tiltak har reell effekt for elevene som trenger det?
Dysleksi Norge legger frem sin rapport «Kompetansestatus» og inviterer til panelsamtale om hvordan digitalisering kan bidra til inkludering.
- Kontaktperson
- Stine Spjelkavik Hansen
- Telefon
- 47247611
- Arrangør(er):
- DYSLEKSI NORGE
- Type arrangement:
- Samtale