Status Oslo: Synlighet i en global konkurranse
13.08.2025 kl. 15:00 - 15:45
Østregate 5 (Østregate 5)
Hva er status, Oslo?
Hovedstaden er ofte i rampelyset, men likevel er det sjelden at hovedstaden selv kommer til orde. Under Oslodagen retter vi blikket innover, utover og fremover – for å forstå utfordringene, vise løsningene og sette Oslos virkelighet på dagsorden – og videreformidle hovedstadens lærdommer.
Norge konkurrerer globalt om talenter, investeringer og besøkende – på samme arena som våre nordiske naboer. Skal vi lykkes med å styrke næringslivet og sikre bærekraftig velferd fremover, må vi også styrke vår synlighet og tiltrekningskraft. Her spiller både Oslo og Norge som merkevarer en nøkkelrolle.
Økt konkurransekraft henger sammen med en sterk merkevare. I denne sesjonen ser vi nærmere på hvordan merkevaren Oslo ligger an i forhold til andre byer som Stockholm og København – og hvordan hovedstaden kan bidra til å løfte hele Norges internasjonale profil.
Med ferske funn fra Oslo: State of the City 2025 tar vi diskusjonen om hva som kreves for å bygge global synlighet i fellesskap. Vi viser hvordan man kan måle attraktivitet, identifisere styrker og jobbe strategisk med steder og synlighet.
Vi diskuterer hvordan sterke merkevarer som Nobel og Fuglen bruker sted som virkemiddel i sitt internasjonale arbeid. Vi dykker også ned i hvordan Visit Oslos kampanje «Is it even a city?» gikk fra strategi til viral effekt – og spør: Hva kan andre steder og virksomheter lære av dette?
Arrangementet er relevant for alle som er opptatt av hvordan steder bygger attraktivitet – og hvordan vi sammen kan gjøre vårt næringsliv, aktiviteter og steder mer synlig, relevant og ettertraktet i verden.
Hovedstaden er ofte i rampelyset, men likevel er det sjelden at hovedstaden selv kommer til orde. Under Oslodagen retter vi blikket innover, utover og fremover – for å forstå utfordringene, vise løsningene og sette Oslos virkelighet på dagsorden – og videreformidle hovedstadens lærdommer.
Norge konkurrerer globalt om talenter, investeringer og besøkende – på samme arena som våre nordiske naboer. Skal vi lykkes med å styrke næringslivet og sikre bærekraftig velferd fremover, må vi også styrke vår synlighet og tiltrekningskraft. Her spiller både Oslo og Norge som merkevarer en nøkkelrolle.
Økt konkurransekraft henger sammen med en sterk merkevare. I denne sesjonen ser vi nærmere på hvordan merkevaren Oslo ligger an i forhold til andre byer som Stockholm og København – og hvordan hovedstaden kan bidra til å løfte hele Norges internasjonale profil.
Med ferske funn fra Oslo: State of the City 2025 tar vi diskusjonen om hva som kreves for å bygge global synlighet i fellesskap. Vi viser hvordan man kan måle attraktivitet, identifisere styrker og jobbe strategisk med steder og synlighet.
Vi diskuterer hvordan sterke merkevarer som Nobel og Fuglen bruker sted som virkemiddel i sitt internasjonale arbeid. Vi dykker også ned i hvordan Visit Oslos kampanje «Is it even a city?» gikk fra strategi til viral effekt – og spør: Hva kan andre steder og virksomheter lære av dette?
Arrangementet er relevant for alle som er opptatt av hvordan steder bygger attraktivitet – og hvordan vi sammen kan gjøre vårt næringsliv, aktiviteter og steder mer synlig, relevant og ettertraktet i verden.
- Kontaktperson
- Andrea Nylund (City Innovation Lead)
- Telefon
- 9177780
- Arrangør(er):
- OSLO BUSINESS REGION AS
Ordstyrer:
-
Siw Andersen
Oslo Business Region
Administrerende direktør
Medvirkende:
-
Andrea Nylund
Oslo Business Region
City Innovation Lead -
Einar Kleppe Holthe
Natural State
Administrerende direktør -
Thea Gunnes
VisitOslo
Leder kommunikasjon & marked -
Kim Reksten Grønneberg
Nobels Fredssenter
direktør for kommunikasjon og markedsføring
- Type arrangement:
- Samtale