Hopp til innhold

Styrket beredskap. Grønn omstilling. Kan grønne maritime investeringer fremme Norges totalberedskap?

12.08.2025 kl. 16:30 - 17:30

Rygerelektra (Langbrygga)

Bakgrunn

Krigen i Ukraina og dagens geopolitiske situasjon har forårsaket en bred politisk enighet om viktigheten av å styrke forsvarsevne og totalberedskap i Norge. Samtidig må den grønne omstillingen videreføres og styrkes.

Handelsflåten, innenriksflåten, verftene, leverandørindustrien, havnene og annen infrastruktur, i tillegg til sjøforsvaret, utgjør viktige deler av Norges og NATOs totalberedskap.

Norge må gjennom to betydelige maritime omstillinger – en militær og en grønn.

Hvordan kan begge deler oppnås?

Kan vi oppnå to tilsynelatende ulike målsettinger samtidig?

Spørsmål for debatt:

• Hvordan kan vi sikre at de to omstillingene lykkes i parallell, og styrker hverandre?

• Hvilke grønne sivile og militære markedsmuligheter vil vi se fremover – hjemme og ute? Hvordan posisjonerer vi oss for å gripe disse?

• Hvordan kan grønn, sivil skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av forsvarskip, teknologier, utstyr og tjenester?

• Hvordan kan militær skipsbygging i Norge gi økt kvalitet og konkurransekraft for eksport av kommersielle skip, teknologier, utstyr og tjenester?

• Har Norge kompetanse og kapasitet til å levere en storstilt maritim militær og sivil, grønn satsning?

• Hvordan tiltrekke seg talentfulle, unge mennesker til maritim næring og Sjøforsvaret? Kan grønne løsninger være en del av svaret?

• Hvordan kan etablering av grønn infrastruktur styrke Norges totalberedskap?


For styrket totalberedskap kan det være avgjørende, bl.a.:


• Å redusere avhengigheten av utenlandske aktører i verdikjedene for skip, skipsbygging, drivstoff, utstyr og tjenester

• Å styrke verftskapasiteten og kompetansen i Norge for å kunne støtte Sjøforsvaret i en beredskapssituasjon

• Å redusere sårbarheten av havner og annen infrastruktur, inkludert kraftnettet, drivstoffproduksjon og leveranse

• Å sikre tilstrekkelig og effektiv maritim kapasitet til transport av sivilt og militært materiell og personell i en beredskapssituasjon

• Å tiltrekke seg talentfulle, unge mennesker til maritim næring og til Sjøforsvaret


Norge har verft, teknologi- og utstyrsleverandører og i sum en komplett maritim klynge lokalisert langs hele den lange, norske kystlinjen – og er dermed godt posisjonert for å levere på behovene for en solid maritim totalberedskap.

Omstillingen dette innebærer er imidlertid stor og krevende.

Samtidig står næringen midt i en helt nødvendig grønn omstilling, der utslipp skal kuttes og fossile løsninger skal fases ut.

Styrkede internasjonale klimakrav fra IMO og EU øker behovet for omstilling.

Store internasjonale markedsmuligheter åpner seg knyttet til både grønn skipsfart, og til forsvar og beredskap.

Ny teknologi utvikles.

Grønne løsninger skapes.

Norske maritime næringer ligger i tet og leder an i utviklingen av moderne, effektive skip, grønn infrastruktur og maritim omstilling.
Kontaktperson
Per Wiggo Richardsen (Kommunikasjons direktør)
Telefon
+4747509048
E-post
per.wiggo.richardsen@dnv.com
Arrangør(er):
Grønt Skipsfartsprogram

Ordstyrer:

  • Eirill Bachmann Mehammer Grønt Skipsfartsprogram
    Direktør
Type arrangement:
Debatt
Tema:
Klima/miljø, Samfunnssikkerhet og beredskap