Unge har manglende kunnskap om personlig økonomi "Hvilke grep tas i skolen for å bedre kunnskapen? "
14.08.2025 kl. 12:15 - 13:15
Thon Hotel Arendal (Friergangen 1)
I læreplanverkets overordnede del står det:
« Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. »
PISA undersøkelsen fra 2022 hadde en tilleggsundersøkelse om 15 åringers økonomiforståelse. Norske ungdomsskoleelever kommer dårligere ut en gjennomsnittet og på nivå "Nivå under 1" og "Nivå 1" er det kun Costa Rica som kommer dårligere ut enn Norge.
Oslo Met/SIFO startet i 2024 et samarbeid med Kredinorstiftelsen om et prosjekt for å se nærmere på unge i alderen 18-20 år sin kunnskap om personlig økonomi. Prosjektet vil undersøke hva ungdom kan om personlig økonomi, hvor kunnskapen deres kommer fra og om undervisning i temaet er nyttig. Dermed vil prosjektet undersøke om kunnskap ungdom har omsettes i praksis og om det bidrar til økonomisk trygghet, slik at unge på terskelen til voksenlivet har den kunnskap de trenger for å mestre sine økonomiske liv.
Fjorårets undersøkelse som ble presentert under Arendalsuka viste at det var samsvar med de svake resultatene fra PISA undersøkelsen på ungdomstrinnet, og skolen skaper i stor grad sosial reproduksjon innenfor felte personlig økonomi.
Under Arendalsuka i 2025 vil vi presentere årets ferske undersøkelse. I tillegg vil det bli presentert en undersøkelse fra lærerne.
Debattens tema er: Når faktabaserte kunnskapsundersøkelser viser at unge ikke kommer ut av skolen med tilstrekkelig kunnskap om personlig økonomi stiller vi spørsmålet "Hvilke grep tas for å bedre unges kunnskap om personlig økonomi?"
I innledningen til debatten vil forsker Christian Poppe og Markus Lynum presentere de ferske tallene fra årets undersøkelse.
Deltagerne i debatten vil bli presentert nærmere arrangementet.
« Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. I barne- og ungdomsårene er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende.
Et samfunn som legger til rette for gode helsevalg hos den enkelte, har stor betydning for folkehelsen. Livsmestring dreier seg om å kunne forstå og å kunne påvirke faktorer som har betydning for mestring av eget liv. Temaet skal bidra til at elevene lærer å håndtere medgang og motgang, og personlige og praktiske utfordringer på en best mulig måte.
Aktuelle områder innenfor temaet er fysisk og psykisk helse, levevaner, seksualitet og kjønn, rusmidler, mediebruk, og forbruk og personlig økonomi. »
PISA undersøkelsen fra 2022 hadde en tilleggsundersøkelse om 15 åringers økonomiforståelse. Norske ungdomsskoleelever kommer dårligere ut en gjennomsnittet og på nivå "Nivå under 1" og "Nivå 1" er det kun Costa Rica som kommer dårligere ut enn Norge.
Oslo Met/SIFO startet i 2024 et samarbeid med Kredinorstiftelsen om et prosjekt for å se nærmere på unge i alderen 18-20 år sin kunnskap om personlig økonomi. Prosjektet vil undersøke hva ungdom kan om personlig økonomi, hvor kunnskapen deres kommer fra og om undervisning i temaet er nyttig. Dermed vil prosjektet undersøke om kunnskap ungdom har omsettes i praksis og om det bidrar til økonomisk trygghet, slik at unge på terskelen til voksenlivet har den kunnskap de trenger for å mestre sine økonomiske liv.
Fjorårets undersøkelse som ble presentert under Arendalsuka viste at det var samsvar med de svake resultatene fra PISA undersøkelsen på ungdomstrinnet, og skolen skaper i stor grad sosial reproduksjon innenfor felte personlig økonomi.
Under Arendalsuka i 2025 vil vi presentere årets ferske undersøkelse. I tillegg vil det bli presentert en undersøkelse fra lærerne.
Debattens tema er: Når faktabaserte kunnskapsundersøkelser viser at unge ikke kommer ut av skolen med tilstrekkelig kunnskap om personlig økonomi stiller vi spørsmålet "Hvilke grep tas for å bedre unges kunnskap om personlig økonomi?"
I innledningen til debatten vil forsker Christian Poppe og Markus Lynum presentere de ferske tallene fra årets undersøkelse.
Deltagerne i debatten vil bli presentert nærmere arrangementet.
- Kontaktperson
- Ole Marius Thorstensen (Daglig leder)
- Telefon
- +4792221400
- Arrangør(er):
- Kredinorstiftelsen og Oslo Met/SIFO
Ordstyrer:
-
Ole Marius Thorstensen
Kredinorstiftelsen
Daglig leder
Medvirkende:
-
Christian Poppe
Oslo Met
Forsker I -
Markus Lynum
Oslo Met
Stipendiat og forsker -
Krisztina Gyüre
Oslo Met
Forsker II
- Type arrangement:
- Debatt