Hopp til innhold

Varierte læringsarenaer gir flere skolevinnere: Hvorfor la elevene sitte inne, når alt håp er ute

12.08.2025 kl. 14:30 - 15:30

Frivillighetsteltet (Jaktekaia)

Hvorfor er ikke naturen en systematisert del av skolen? 

Til tross for mange fordeler, bruker kun få skoler utendørsundervisning som en fast del av pedagogikken.

Skolen står overfor store utfordringer: flere elever fullfører ikke skoleløpet, skolevegring rammer stadig yngre barn, og flere elever mistrives i et tradisjonelt klasseromsmiljø. Lærere rapporterer om økt grad av uro og flere barn med behov for spesialtilpasset undervisning.

Samtidig viser nyere forskning at det å være ute i fysisk aktivitet frigjør endorfiner og at selv korte perioder i naturen gir en stressreduserende effekt.  

De mange fordelene med uteskole er grundig dokumentert. Men hvorfor satses det ikke helhetlig på bruk av naturen som læringsarena? Hva hindrer skoleverket og politikerne fra å ta i bruk en løsning som kan møte flere av dagens utfordringer? 

For å skape en mer variert og praktisk skolehverdag, må vi bruke naturen mer i undervisningen på tvers av fag. Dette kan redusere stress, øke læringsutbyttet og skape et inkluderende miljø der alle barn kan lykkes.

I denne debatten diskuter vi hvordan vi kan skape en skolehverdag som er like variert og dynamisk som den naturen vi har rett utenfor døren! 
Kontaktperson
Ingrid Larsen Wigestrand (Rådgiver naturforvaltning og samfunnskontakt)
Telefon
+47 91343672
E-post
ingrid.wigestrand@norskfriluftsliv.no
Arrangør(er):
Norsk Friluftsliv, Friluftsrådenes landsforbund, Skiforeningen, Norges Jeger- og Fiskerforbund og Gjensidigestiftelsen

Ordstyrer:

  • Reidun Bolsø Oslo og Omland Friluftsråd
    Generalsekretær

Medvirkende:

  • Stein Yngve Andersen Norsk Friluftsliv
    Prosjektleder Naturen som læringsarena
  • Sindre Lysø Kunnskapsdepartementet
    Statssekretær (Ap)
  • Ive Tandberg
    Barnehagepedagog
  • Marie Wien
    Lærer
  • Øystein Winje Universitetet i Agder
    Førsteamanuensis
Type arrangement:
Debatt
Tema:
Oppvekst